čtvrtek 1. ledna 2015

Novoroční

 
nesmí chybět ohňostroj. Jen tak rychle cvak z balkónu. Mlha byla, viditelnost žádná
Loni jsem rozpletla chomout :o)) Přízi mi přinesl Ježíšek ...asi nějaký vykutálený :o))) příze je silná Bravo Big.
 A jelikož to s tou zimou moc nevypadá, spíš budou asi co nevidět žádané  jarní modely, tak honem aby se teploučký nákrčník unosil.
                                Ale že mi už to pletení už jde...bez návodu...jen  hladce obratce ..

                                                        Spát jsme šli hodně pozdě.

Ráno nás probudili pracovní hovory, které řešil sice můj  muž ale po sváteční či prázdninové atmosféře doma ani ťuk.

Uvařila jsem klasický oběd. Miluju tradiční jídla i když se je snažím upravovat...modernizovat, odlehčovat. Čočku jsem uvařila červenou, každopádně  peníze by nám v letošním roce neměli chybět.

Chybět nesměl ani novoroční dort Pavlova. Tentokrát na žádost mého muže dva druhy šlehačky...pařížská a bílá.


Na ozdobu zvyknu používat semínka granátového jablíčka ale měli všude tak ošklivé, že jsem ho neměla odvahu koupit.  Rozehřála jsem raději směs mraženého bobulovitého ovoce.
 A dort byl výborný !
Pro Danu a ostatní mlsaly,  mlsalky ....recept a popis práce i nějaká ta rada.

Zapnu troubu na 150C.

Na pomalejší rychlost (na rychlé otáčky by měla pěna velké bubliny a to není žádoucí) vyšlehám 4 bílky se špetkou soli do bílé pěny.

Do bílkové pěny přisypávám a zašlehávám ...postupně ...220g pískového cukru.
Nechvátat, cukr se musí rozpustit. (ideální je když máte robota jako já...ruce volné a můžete dělat něco jiného jen občas přisypat cukr....akorát ten hukot, kdo to má poslouchat :o))) )

Šlehám do špičky ale to je zbytečné psát, protože když budete šlehat do doby než se cukr rozpustí ...rozetřete mezi prsty a nesmí drhnout....tak bude vyšlehaná dokonale.

Na závěr jemně vyšlehám lžíci octa a dvě lžíce škrobu.
Na plech si dám pečící papír namaluju kruh (používám talíř)  Do kruhu navrším bílkovou pěnu a snažím se vytvarovat hnízdo...vyšší okraje a střed nižší. Viz. fotky ...řez dortu.

Vložím do trouby a ihned stáhnu teplutu na  120C. Pusina se peče 1,5 hodiny.
Pak troubu vypnu a dveře neotevírám,  pusinku nevytahuju ale nechám uvnitř sušit.

Někdy peču večer a nechám ji tam klidně do rána. Ano je křehká a kraje se drobí ale to nevadí ani vzhledu ani na chuti.

Nežádoucí je aby chytla pusinka odstín. Ideální je když zůstane bílá.  Jak vidíte na fotkách, tak tahle moje chytla malinko hnědý odstín ale to proto, že jsem před ní pekla něco jiného a trouba byla příliš horká. No a já zbytečně chvátala. Ale nebyl to žádný malér a na chuti to naštěstí neubralo.
Pusinu můžete samozřejmě ze zmíněného důvodu přikrýt pečícím papírem. V tom případě použijte ještě jednu mřížku v troubě.

Korpus je možné si připravit předem. Vydrží zabalený do papíru několik dní. To je ideální, když čekáme návštěvu ....(návštěva klidně může mít alergii na lepek).

Stačí jen vyšlehat šlehačku do tuha (my nesladíme,  jen na efekt nahoře pocukruju) a ozdobit...ovoce, čokoládové hobliny...atd.
Moje maminka dělávala čokoládovo-kávový krém. Šlehala právě zbylé žloutky z vajec nad párou s cukrem,  kakaem a sklenici studené černé kávy do husté pěny. Pak šlehala do vychladnutí v ledové lázni.  Na závěr vešlehala změklé máslo. Na tmavý krém pokladla malé bílé pusinky.
Tato varianta je výborná a mám ji spojenou s dětstvím. (přesné poměry můžu dohledat a dopsat)

Ale pro mne je  Pavlova na programu dne, když v kuchyni používám hodně žloutků...když peču linecké, vánočku nebo vyrábím vaječný likér...a prostě zbydou bílky. Čili suroviny ideálně načasované  na novoroční Pavlovu.

Bílky si někdy  šetřím na mrazák.  Snažím se aby v nádobce pod víčkem byly právě 4ks bílků.
Když jich mám méně tak přizpůsobím množství ostatních surovin, nebo přidám čerstvé do počtu.

Až vyzkoušíte a upečete Pavlovu tak zjistíte, že se jedná o velice jednoduchý desert.

 Dobru chuť !

8 komentářů:

  1. U nás byl včera úplně stejný oběd, jako u vás Aranel.
    Jinak doufám, že jsme do nového roku vykročili správnou nohou a rok bude dobrý po všech stránkách.
    Míša z Plzně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo určitě jsme vykročili správně a nový rok bude pro nás všechny dobrý!!! Moc zdravím

      Vymazat
  2. Dortíkem jsi mi udělala hrozné chutě, právě přemýšlím jestli a co budu snídat a vidím takovou nádheru! Nákrčník je v krásných barvách. Kéž bys měla se zimou pravdu, mě by takhle stačila. Sníh byl, tak už může přijít jaro :-)
    Krásný den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali dortík Pavlova na nový rok musí být... u nás doma by mi to bez něj neprošlo ;-) Příze je dárek od vykutaleneho Ježíška :-D

      Vymazat
  3. Krásný večer,ta Pavlova je bomba!!!! dlouho se na ni chystám- ale chybí mi nějak odvaha....
    Máte prosím nějaký osvědčený recept- vychytávky?? mohla bych Vás poprosit ?
    Ráda k Vám chodím na návštěvy......na inspirace- děkuji že jste blogerky!!!!!
    Krásný rok 2015
    Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Dano, tak jsem nakonec recept a postup přípravy dortu vložila do textu příspěvku i pro další nakukovače :o))
      Moc vám děkuji za přání i přízeň. I já přeji vše dobré v novém roce a napište jestli se vám Pavlova povedla :o)

      Vymazat
  4. Moc Vám děkuji!!!!
    Již se toho nebojím- Váš popis je skvělý!!!!
    Písnu- jak jsem dopadla :o)))
    Krásné dny
    Dana

    OdpovědětVymazat
  5. dort vypadá atraktivně, ale mě vzaly ty talíře se zlatým okrajem - z takových jsme jedla celé své dětství! :-)

    OdpovědětVymazat